000 | nms a22 7a 4500 | ||
---|---|---|---|
999 |
_c53959 _d52611 |
||
005 | 20241217092717.0 | ||
008 | 241216b xxu||||| |||| 00| 0 spa d | ||
040 | _cAranzadi Liburutegia | ||
100 | 1 |
_aCampos-López, Teresa _91444859 |
|
245 | 1 | 0 |
_aPor qué visibilizar la presencia de mujeres en la práctica arqueológica. Justicia en el pasado y referentes en el futuro: el caso de la Comunidad Autónoma de Euskadi / _cTeresa Campos- López. |
246 | 1 | _aWhy make the presence of women in archaeological practice visible. Justice in the past and references in the future: the case of the Autonomous Community of the Basque Country | |
260 |
_aDonostia : _bAranzadi Zientzia Elkartea, _c2024. |
||
300 | _aOnline first | ||
336 | _atexto (visual) | ||
337 |
_3en línea _aelectrónico |
||
362 | _a2024 | ||
440 |
_nn. 75 _91444252 |
||
490 | _aMunibe Antropologia-Arkeologia | ||
520 | _aEste texto reflexiona sobre el papel de las mujeres en la práctica profesional de la arqueología, en el ámbito de la gestión, y en la visibilización de sus aportes a la disciplina, y cómo esta realidad, a menudo, no se refleja en la práctica laboral. El objetivo es visibilizar y reconocer una contribución femenina históricamente ignorada en el ámbito público y profesional. El análisis se centra en la Comunidad Autónoma de Euskadi (CAE), explorando la participación de las mujeres en la arqueología profesional, la academia y su visibilidad en el discurso histórico. Finalmente, propone líneas de actuación para aumentar la presencia de mujeres en la arqueología, como visibilizar su trabajo, reconocer sus aportes y crear referentes femeninos en la enseñanza de la historia y la ciencia, así como la necesidad de una transformación de la disciplina desde los parámetros del feminismo. | ||
520 | _aTestu honetan, emakumeek arkeologiaren praktika profesionalean, kudeaketaren esparruan eta diziplinari egiten dizkioten ekarpenen ikusgarritasunean duten zeregina aztertzen eta hausnartzen da, baita Arkeologia eta Historia azterlanetan emakumeen presentzia ere. Errealitate hori, askotan, ez da lan-praktikan islatzen. Helburua da arlo publikoan eta profesionalean historikoki alde batera utzitako emakumeen ekarpena ikusaraztea eta aitortzea. Azterketa Euskal Autonomia Erkidegoan (EAE) oinarritzen da, eta emakumeek arkeologia profesionalean eta akademian duten parte-hartzea eta diskurtso historikoan duten ikusgarritasuna aztertzen ditu. Azkenik, arkeologian emakumeen presentzia areagotzeko jarduera-ildoak proposatzen ditu, hala nola haien lana ikusaraztea, haien ekarpenak aitortzea eta emakumeen erreferenteak sortzea historiaren eta zientziaren irakaskuntzan, bai eta diziplina feminismoaren parametroetatik abiatuta eraldatzeko beharra ere. | ||
520 | _aThis text aims to analyse and promote reflection on the role of women in professional archaeological practice in particular, but in management and in academia also. In the same way, we will approach the presence of women in academia and studies related to Archaeology and History, as a space where women are present and whose reality can sometimes be contradictory to what professional practice reflects. In short, this is a review of the conquest of the public working space, or perhaps we should say, of a way of showing and recognising a presence that has always been there, but which has been overlooked or which has not been made visible. This article begins with a general introduction to the subject from a more general and geographically focused perspective. However, the analysis presented is an approach to the documented reality in the Autonomous Community of the Basque Country or Euskadi (CAE) both in terms of participation in development Led Archaeology, a situation which has its own characteristics when compared with other areas, presence in academia, as well as visibility in historical discourse. We will end by proposing a series of lines of action in different aspects in order to promote the presence of women in archaeological practice and science. All of that, based on the visibility of the work carried out, recognition of their contributions and the need to generate references through teaching, which will reinforce the visibility of women in history in general and women in science in particular, as well as the need for a of the discipline within the parameters of feminism. | ||
650 |
_aArqueología Feminista _91444860 |
||
650 |
_aArqueología Profesional _91444861 |
||
650 |
_aVisibilización _91444862 |
||
650 |
_aMujeres _93037 |
||
650 |
_aPerspectiva de Género _91442847 |
||
856 | _uhttps://www.aranzadi.eus/fileadmin/docs/Munibe/maa202475mis09.pdf | ||
942 |
_2cdu _cMUN |